Ko avtorske pravice na kipu v javni domeni “ponovno oživijo”
Berlinski “Neues Museum” v svoji stalni zbirki del iz antičnega Egipta med drugim hrani tudi več kot 3000 let star doprsni kip Nefertiti, žene faraona Amenofisa IV. Muzej je nedavno skulpturo skeniral s pomočjo 3D tehnologije in ustvaril digitalno repliko, ki jo je nato dal na voljo pod pogoji Creative Commons BY-NC-SA licence. To pomeni, da je za uporabo dela izključno v nekomercialne namene potrebno muzeju pripisati avtorstvo in delo deliti pod istimi pogoji. Se to sme?
Pri Creative Commons so pojasnili, da je za uporabo njihovih licenc predpogoj imetništvo avtorskih pravic na delu. Če je delo v javno domeni, se licence ne morejo uporabiti oziroma nimajo učinka. Za take primere je predvideno posvetilo javni domeni.
Da je doprsni kip v javni domeni, ni dvoma, saj pravice na njem sploh nikoli niso nastale (prvi avtorskopravni zakon namreč izvira iz leta 1710), sporno pa je, ali morda obstajajo kakšne pravice na 3D repliki. Države članice Evropske Unije so to vprašanje do nedavnega urejale različno. Nemška sodišča so na reprodukcijah del v javni domeni, ko standard individualnosti, ki je potreben za avtorskopravno varstvo, ni bil dosežen, priznavala določene sorodne pravice. Taka ureditev kmalu ne bo več v skladu z evropsko zakonodajo. Člen 14 Direktive o avtorskih in sorodnih pravicah na enotnem digitalnem trgu namreč določa, da neizvirne reprodukcije del v javni domeni ne morejo biti varovane z avtorskimi ali sorodnimi pravicami. Zdaj je zakonitost spornih praks, ki se jih poslužujejo nekatere institucije, ki bi morale varovati kulturno dediščino (ne pa si jo lastiti!), le še vprašanje časa.
Dr. Maja Bogataj Jančič je 16. septembra 2023 sodelovala na dogodku @Re:Source MAH – 10. Mednarodni konferenci o zgodovini medijske umetnosti, znanosti ter tehnologije v Benetkah. Program je bil razdeljen na več kategorij (“tracks”), in sicer na vprašanje dokumentacije in ohranjanja medijskih umetnosti; podnebnih sprememb; pionirjev medijskih umetnosti; in zgodovine medijskih umetnosti v muzejih.
Ameriški Urad za intelektualno lastnino (angl. The U.S. Copyright Office) je vnovič zavrnil zahtevo po registraciji umetniškega dela, ustvarjenega z umetno inteligenco. Umetnik Jason M. Allen je bil tudi v drugem poskusu registracije slike »Théâtre D’opéra Spatial« kot avtorskega dela neuspešen, saj delo vsebuje več kot zgolj zanemarljiv delež vsebine, generirane s pomočjo umetne inteligence.
V petek, 23. 6. 2023 je potekal spletni seminar z naslovom “Avtorsko-pravna podlaga za usposabljanje generativne umetne inteligence”, ki je bil ustanovni dogodek neformalne raziskovalne mreže v regiji na področju avtorskih pravic. Sodelovali so raziskovalci iz Slovenije, Hrvaške, Bosne in Herzegovine, Srbije in Severne Makedonije. Dogodek je del nacionalne iniciative Open Knowledge Day in nacionalnega in regionalnega koordinatorstva, ki ju izvaja ODIPI pod pokroviteljstvom Knowledge Rights 21.
Novo poročilo projektnega partnerja SPARC Europe v okviru programa Knowledge Rights 21 je že objavljeno.